Kamera samochodowa

Nowe auta mają często kamerę samochodową – przynajmniej wsteczną – w standardzie. Posiadacze starszych modeli i skromniejszych opcji wyposażenia, mogą ją dokupić we własnym zakresie, co tylko pozornie nie jest trudne. Liczba dostępnych modeli jest tak duża, że trudno zdecydować się na konkretną kamerę.

Przegląd opcji dostępnych na rynku: najlepsze kamery samochodowe

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o to, jaka najlepsza kamera samochodowa będzie pasowała do konkretnych zastosowań. Wbrew pozorom taki sprzęt wcale nie jest przesadnie uniwersalny i trzeba dobrze zastanowić się nad realnymi potrzebami, żeby wybrać właściwy model. Oto przegląd rozwiązań, które są dostępne na rynku i budzą zainteresowanie kierowców.

Kamera samochodowa przód tył

Pod tą nazwą kryje się tak naprawdę kilka produktów:

  • zestaw dwóch niezależnych kamer do przodu i do tyłu działających jako wideorejestratory;
  • pojedyncza kamera, którą można zamontować zarówno na przedniej, jak i na tylnej szybie (dzięki różnym adapterom lub obrotowej głowicy);
  • zestaw złożony z wideorejestratora i kamery cofania.

Zestaw dwóch wideorejestratorów coraz częściej okazuje się opcją preferowaną. O ile na początku faktycznie wystarczyło założyć kamerę z przodu i to w większości przypadków wystarczało do zarejestrowania zaskakujących zdarzeń na drodze, o tyle dziś, w związku z tym, że kamery samochodowe stały się powszechne, na przykład do wymuszeń odszkodowania dochodzi w taki sposób, że bez rejestratora na tylnej szybie trudno będzie udowodnić przebieg zajścia.

Kamera samochodowa Neoline G-Tech X74
Kamera samochodowa Neoline G-Tech X74

Kamera samochodowa z czujnikiem ruchu

Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ kamera samochodowa z czujnikiem ruchu włączy się samoczynnie, kiedy auto zacznie się poruszać. Choć nadal oczywiście wymaga podłączenia do źródła zasilania, to po jej instalacji można praktycznie zapomnieć o obsłudze, nie licząc jedynie potwierdzania zapisu wybranych fragmentów materiału.

Dziś jest to standard w przypadku większości kamer ze średniej i wyższej półki, natomiast kamery samochodowe z segmentu budżetowego wciąż niekiedy wymagają ręcznego rozpoczęcia nagrywania, co nie zawsze jest łatwe ze względu na nieszczególnie ergonomiczny projekt niektórych ekranów sterujących.

Kamera samochodowa bezprzewodowa

W tym kontekście mówi się o kamerach cofania, które nie muszą być kablem podłączane do ekranu montowanego zwykle na lusterku wewnętrznym. Trzeba nadal podłączać je do zasilania, ale to nie stanowi większego problemu, bo odpowiednie przewody zwykle znajdują się zaraz w okolicy tapicerki lub zabudowy pokrywy bagażnika lub drzwi tylnych.

Samo prowadzenie przewodów z okolic tylnej rejestracji do lusterka bywa jednak bardzo kłopotliwe i wymaga sporo pracy, stąd popularność kamer bezprzewodowych. Trzeba jednak pamiętać, że szczególnie najtańsze modele nie zawsze zapewniają odpowiednią jakość połączenia, a niekiedy, w celu optymalizacji przesyłu danych, sama kamera pracuje w mniejszej rozdzielczości, niż by to było możliwe w przypadku połączenia kablowego.

Kamera samochodowa w lusterku

To tak naprawdę klasyczny rejestrator, z tym że umieszczony w obudowie lusterka, a jeszcze częściej to jedynie nakładka na lusterko wewnętrzne z dodatkową kamerą. Niektóre modele współpracują z kamerami wstecznymi i obraz z nich będzie wyświetlał się automatycznie po załączeniu biegu wstecznego.

Jest to rozwiązanie bardziej dyskretne i eleganckie niż typowy wideorejestrator, ale takie kamery są też wyraźnie droższe od podstawowych modeli. To, czy taka kamera samochodowa sprawdzi się w praktyce, w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób jej producent pogodził funkcje lusterka i ekranu wideorejestratora – niekiedy efekt może być dość rozpraszający i nie zawsze dostępne są odpowiednie funkcje kontrolne.

Kamera Rejestrator lusterko 12" 2K FHD SONY
Kamera Rejestrator lusterko 12″ 2K FHD SONY

Kamera samochodowa 4k

Wyższa rozdzielczość obrazu pozwala na dostrzeżenie większej liczby szczegółów, co jest przydatne z oczywistych względów bardziej w rejestratorach, niż w kamerach cofania. Wśród użytkowników kamer zdania co do tego, czy rozdzielczość 4k rzeczywiście jest konieczna, zdania są podzielone. O ile do zapisu przejazdu widokową trasą faktycznie będzie to cenne, o tyle do prostej rejestracji zdarzeń na drodze najczęściej wystarcza kamera o mniejszej rozdzielczości.

Ponieważ jednak dziś matryce 4k są relatywnie tanie, to często lepsza rozdzielczość prawie nie wpływa na cenę kamery. W takiej sytuacji problem rozwiązuje się sam. Tu jednak trzeba zaznaczyć, że tylko obraz z kamer natywnie obsługujących 4k rzeczywiście będzie wyższej jakości. Jeśli natomiast kamera pracuje w niższej rozdzielczości, a obraz będzie tylko skalowany do 4k, to jego jakość nie będzie zadowalająca, a często wręcz niższa niż w 2k.

Kamera samochodowa z GPS

Wbudowany w kamerę moduł GPS może być pomocny w ustalaniu przebiegu zdarzeń na drodze. Zwykle najistotniejsze jest nawet nie to, że kamera może zapisywać pozycję pojazdu, ale przede wszystkim bardzo precyzyjnie określać prędkość, a więc stanowi też dowód na zachowania kierowcy w odpowiedzi na zagrożenie na drodze. Sama lokalizacja będzie w takim przypadku raczej ciekawostką, choć oczywiście jadąc wybitnie atrakcyjną drogą, warto mieć opcję zapamiętania, gdzie się ona zaczyna.

Moduły GPS nie są instalowane we wszystkich kamerach, ale znalezienie takich, które zapisują nie tylko obraz, ale też dane o położeniu czy prędkości, nie stanowi żadnej trudności. Jeśli chodzi o ceny, to oczywiście moduł GPS nieco je podnosi, jednak zwykle w droższych kamerach na koszt wpływa też wiele innych czynników.

Kamera samochodowa z trybem parkingowym

Tryb parkingowy jest dziś standardem prawie we wszystkich kamerach, pomijając może najtańsze modele i z zastrzeżeniem, że w segmencie budżetowym nie zawsze kamera uruchomi się wtedy, kiedy powinna. A idea jest tu dość prosta, ponieważ po zaparkowaniu auta kamera ma przejść w tryb uśpienia i rozpocząć rejestrację po wzbudzeniu przez sygnał z akcelerometru, który zostanie wyzwolony na przykład przez uderzenie innego pojazdu.

W praktyce w najtańszych modelach zdarza się, że kamera „prześpi” stłuczkę na parkingu, ale włączy się przy powiewie wiatru, więc nie zawsze można na trybie parkingowym polegać. Ważne zastrzeżenie dotyczy również zasilania. Żeby kamera działała w trybie parkingowym, musi mieć stałe zasilanie – napięcie podawane po kluczyku nie wystarczy, ponieważ zaniknie po zgaszeniu zapłonu.

 FineVu GX1000
Kamera samochodowa FineVu GX1000

Co jest ważne przy wyborze kamery samochodowej

Żeby omówić istotne parametry kamery samochodowej, trzeba wyraźnie rozgraniczyć kamery cofania od wideorejestratorów. W obu przypadkach kryteria wyboru będą inne.

Jaka najlepsza kamera samochodowa – kamery cofania

Kamery cofania nie muszą oferować wysokiej rozdzielczości, natomiast kluczowe jest prawidłowe odwzorowanie odległości. Na obraz z takiej kamery nakładana jest siatka odległości, która ma pomóc optymalnie wykorzystywać przestrzeń parkingową. W niektórych modelach jest ona tak skrajnie nieprecyzyjna, że stawia pod znakiem zapytania użyteczność kamery.

Bardzo ważna za to jest stabilność. Kamera cofania jest mała i lekka, ale niektóre modele nie zapewniają wymaganej stabilności i zmieniają położenie po przejechaniu po nierównej drodze, przez co nie można być pewnym ich ustawienia.

Istotnym ograniczeniem użyteczności kamery cofania mogą być słabe diody doświetlające. To bolączka wielu modeli z niższej półki, które po zmroku nie oferują odpowiedniego wsparcia w parkowaniu.

Jaka najlepsza kamera samochodowa – kamery przednie i tylne

  • Rozdzielczość. Ta jest bardzo istotna i choć przeważnie 4k można uznać za nieco zbyt dużą rozdzielczość, z już przy obecnych możliwościach zejście poniżej Full HD wydaje się też kiepskim pomysłem, bo obraz może być wówczas nieczytelny. Ten parametr trzeba jednak ocenić razem z szybkością zapisu, bo jeśli ma to być 4k, ale 10-15 fps, to prawdopodobnie lepsze efekty osiągnie się przy zapisie FHD, ale 30-60 fps – szczególnie dotyczy to zapisu sytuacji w ruchu.
  • Kontrola jasności w dzień i w nocy. Większość kamer, poza najtańszymi, poprawnie rejestruje obraz w dzień, natomiast w nocy nawet niektóre modele ze średniej półki mają problemy z dużą ziarnistością obrazu, co często praktycznie uniemożliwia na przykład odczytanie numerów rejestracyjnych. Podobny problem występuje przy nagrywaniu pod słońce, co można częściowo zminimalizować, stosując filtry polaryzacyjne – te jednak nie są produkowane do wszystkich kamer.
  • G-sensor. O ile sam akcelerometr nie jest rzadkością, to już jego skuteczne wykorzystanie do automatycznego zapisu sekwencji wideo po nagłym skręcie lub zmianie prędkości nie zawsze działa tak, jak powinno. Jest to jeden z tych powodów, dla których kierowcy skłaniają się często ku nieco droższym modelom kamer samochodowych.
  • Zapis jednym przyciskiem. Praktycznie wszystkie kamery samochodowe dziś domyślnie zapisują nagrania w pętli, czyli po wyczerpaniu miejsca na karcie, nadpisują najstarsze dane, które nie zostały dodatkowo oznaczone jako niezbędne do zachowania. Żeby jednak w takiej sytuacji można było odpowiednio zabezpieczyć nagrania, niezbędna jest możliwość błyskawicznego zapisu jednym przyciskiem – chodzi o to, żeby na drodze nie trzeba było poświęcać czasu na znalezienie odpowiedniej opcji (zwłaszcza że zapisywana jest relatywnie krótka sekwencja, więc trzeba potwierdzić zapis jak najszybciej).
  • Szeroki kąt widzenia. Tak samo, jak kierowca powinien mieć maksymalne pole widzenia, tak samo rejestratory samochodowe muszą mieć w polu widzenia jak największy obszar. Obraz przy szerokim kącie będzie zniekształcony, ale taki film nadal pozwoli na odtworzenie sytuacji drogowej. Absolutnym minimum jest 120°, choć wielu ekspertów radzi, żeby szukać kamer o kącie widzenia minimum 140°. Na rynku dostępne są też kamery, które obejmują swoim obiektywem niemal 160°, choć tu już efekt rybiego oka może być w niektórych obszarach obrazu zbyt duży i czytelność będzie ograniczona.

Niektórzy producenci kamer samochodowych rozbudowują swoje modele o opcję kontroli z poziomu smartfona. Raczej nie jest to opcja niezbędna, ale w niektórych przypadkach może być praktyczna. Nie powinna jednak być ceniona wyżej niż dobra jakość nagrań za dnia i po zmroku.

Kamera samochodowa - Ranking 2024

Warto sprawdzić poniższy ranking najlepszych produktów z kategorii Kamera samochodowa. To zestawienie jest przez nas aktualizowane raz w miesiącu, żeby produkty były aktualne i dostępne w dystrybucji.

RankingKamera samochodowaProducentCena
1Neoline G-Tech X27NeolineAktualna Cena
2MBG Line HS900PRO CzarnyMBG LineAktualna Cena
3Prido x6 FHD no GPSPridoAktualna Cena
4Neoline X-COP 9300SNeolineAktualna Cena
5Garmin Dash Cam Live [010-02619-10]GarminAktualna Cena

2 komentarze do “Kamera samochodowa”

  1. Samemu testowałem xblitza X5. Przylep jest zbyt jednorazowy i problematyczny. Tego x5 to nie wiem czy da się jeszcze kupić. Mam wrażenie że wszystkie firmy tworzące sprzęt tego typu, co roku wydają nowe modele – takie same lub podobne ale o nowych nazwach. Tak samo coraz lepsze niby parametry a jakość obrazu finalnie i tak taka sama lub podobna bez względu na rozdzielczości. Te kamery ala lusterka są całkiem fajne.

    Odpowiedz
    • To tak jak z procesorami do komputerów. Nie ma dużych zmian. Ja kupiłem Lamax T10 jakis rok temu i ciągle jestem zadowolony, ani myślę o zmianie. 4K, magnetyczny uchwyt to chyba wszystko co mi potrzebne do zadowolenia

      Odpowiedz

Dodaj komentarz