Po jakie telefony najchętniej sięgają klienci?

Smartfony LG

Smartfony LG

W dzisiejszych czasach wybór telefonów komórkowych i smartfonów jest ogromny. Są urządzenia tanie i drogie, duże i małe oraz markowe i niemarkowe. Które z nich cieszą się największą popularnością wśród konsumentów? Aby się tego dowiedzieć, zrobiłem sobie małą wycieczkę po mieście. Rozmawiałem podczas niej z osobami, które o popularności telefonów wiedzą prawdopodobnie najwięcej, czyli pracownikami salonów polskich operatorów.

Najważniejsza jest cena

Nietrudno się domyślić, że kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór telefonu jest cena. Wszyscy moi rozmówcy byli zgodni co do tego, że najbardziej rozchwytywane są urządzenia z dolnej półki cenowej. Żartowali, że większość rozmów z klientami zaczyna się od pytania o wypasionego smartfona, ale z zaznaczeniem, że ma być on dostępny w najtańszym abonamencie i najlepiej za złotówkę.

Jednocześnie sprzedawcy podkreślają, że mimo wszystko odsetek osób, które są w stanie dopłacić do telefonu większą sumę, jest zdecydowanie większy niż jeszcze kilka lat temu, czyli przed nastaniem ery smartfonów. Jeden z pracowników salonu Play pokusił się o stwierdzenie, że obecnie co trzeci klient jest gotowy zapłacić do kilkuset złotych za telefon w ofercie abonamentowej.

Czy marka ma znaczenie?

Tutaj ponownie wszystko kręci się wokół ceny. Według moich rozmówców większość klientów decydujących się na zakup urządzenia z dolnej półki cenowej w ogóle nie jest zainteresowana jego marką. Ważne, żeby był dotykowy wyświetlacz i dostęp do Internetu. Nawet jeśli konsument upatrzył sobie wcześniej jakiś model, a salon np. akurat nie ma go na stanie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na telefon zupełnie innej firmy. Taką tendencję ponoć obserwuje się dopiero od kilku ostatnich lat, bo dawniej głównym kryterium przy wyborze komórki był właśnie producent, do którego mieliśmy większe lub mniejsze zaufanie.

Co istotne, dotyczy to wyłącznie tańszych słuchawek. Osoby zdecydowane na produkt z wyższej półki zazwyczaj wiedzą, czego chcą, i w razie problemów z dostępnością upatrzonego modelu nie dają się namówić na konkurencyjne produkty.

Pytamy o to, co widzimy

Ogromne znaczenie ma także szeroko rozumiana reklama. Wszyscy pracownicy salonów, z którymi miałem okazję rozmawiać, zgodnie twierdzili, że wystarczy, by dany model pojawił się w spotach telewizyjnych oraz na billboardach, plakatach i ulotkach, a zainteresowanie nim natychmiast wzrasta. Nie ma również znaczenia to, że telefon dostępny jest w ofercie operatora od wielu miesięcy, ale dopiero teraz zaczął był promowany. Kilka plakatów działa na ludzi jak magnes.

Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że jeśli operator A zaczyna reklamować jakiś telefon, to zdobywa on popularność również w sieciach B, C i D. Jak twierdzą moi rozmówcy, jeśli jedna sieć reklamuje jakiś sprzęt, to korzystają na tym wszyscy. W reklamach dostrzegamy produkt, a nie ofertę.

Czy na rynku jest jeszcze miejsce dla niesmartfonów?

Popularność inteligentnych telefonów rośnie z dnia na dzień i nie zanosi się na to, by w najbliższej przyszłości coś miało się w tej materii zmienić. Okazuje się jednak, że wciąż jest spore zapotrzebowanie na tzw. feature phone’y, czyli tradycyjne komórki.

Najbardziej konserwatywne – jak zauważają moi rozmówcy – są w tej kwestii głównie osoby starsze, które często obawiają się eksperymentowania z nowszymi rozwiązaniami. Nie bez znaczenia jest także długość pracy baterii na jednym ładowaniu oraz przekonanie o większej intuicyjności i prostocie obsługi zwykłych komórek.

Pracownicy salonów podkreślają jednocześnie, że o tego typu słuchawki często pytają również młodsi użytkownicy. Im z kolei zależy zwykle na fizycznej klawiaturze QWERTY. Niejednokrotnie są oni w stanie zrezygnować z systemu operacyjnego, ponieważ priorytetem jest dla nich możliwość komfortowego SMS-owania.

A jak radzą sobie smartfony firmy LG?

Żaden z moich rozmówców nie miał wątpliwości co do tego, że największym przełomem w historii telefonów firmy LG było wprowadzenie na rynek smartfonów z linii L-Style, które charakteryzują się świetnym stosunkiem jakości do ceny. Warto przypomnieć, że tylko w ubiegłym roku telefony z tej serii trafiły aż do 10 milionów nabywców, co oznacza, że jedna słuchawka sprzedawana jest średnio co sekundę.

Pracownicy salonów nie ukrywają, że jeszcze nie tak dawno telefony południowokoreańskiego koncernu nie cieszyły się zbyt dużą popularnością, jednak nowa seria produktów sprawiła, że klienci bardzo często je wybierają.

Które modele są najbardziej rozchwytywane? Ta kwestia jest mocna uzależniona od ofert operatorów. W salonach sieci Plus oraz Play dowiedziałem się, że na czele stawki znajdują się smartfony Swift L3 oraz L5, z kolei większość klientów sieci T-Mobile decyduje się ponoć na nieco droższe, ale lepiej wyposażone modele L7 oraz L9.

Jestem przekonany, że równie dużym zainteresowaniem będą się cieszyć przedstawiciele odświeżonej linii L-Style II. Urządzenia te powoli trafiają do ofert polskich operatorów.

  • PanMaruda

    Liczyłem na jakieś statystyki, porównania i może mały teścik, a tu lipa.
    Producentowi ciężko się przyznać, że nadal wypada blado na tle wszechobecnych Samsungów?

    • Gustowny Roman

      Na tle samsunga wszyscy wypadaja blado, co innego porownujac sprzedaz lg do np sony czy htc.

  • M><M

    Od ponad miesiąca jestem posiadaczem L9ki, Telefon na 2 rdzeniach giga ramu i ekranie 4,7″ smiga ładnie. Na same aktualizacje od LGka nie moge poki co narzekać (2 aktualizacje do 4.1.2 w przeciagu miesiąca to wydaje mi sie ze niezły wynik), gorzej z brandowaniem romow przez operatorów (tutaj poślizg jest ok miesiaca w stosunku do oryginalnego releasu).
    Wada jest niestey fakt iż L9 wypuszczony jest w 4 różnuch wersjach i niestey znakomita większość ludzi podaje parametry najbardziej wypasionej wersji czyli P769. Tutaj znowu prztyczek w nos operatorom gdyż urocze panie w salonach zarzekały sie ze ma gorilla glass, podel wypuszczony na Polskę P760 takowego nie posiada
    Resaumując, telefonik ma bardzo dobry stosunek ceny do jakości. A ze LG? A co mnie obchodzi znaczek jeżeli spełnia wszystkie wymagania jakie oczekuję od dobrego smartfona.

    • mirek

      Ja bym się kłócił i wrócił do nich skoro cię wprowadziły w bambuko :) Cena jest ważna, nie każdego stać na telefon za 2000 lub wyżej, taniej już więcej chętnych na zakup będzie.

  • Dadil

    Reklama Lg..?

  • Tomasz

    A ja mam lg- l5 i choć ma dopiero miesiąc to śmiga jakby chciał a nie mógł . Gry praktycznie każde tną się co chwila , aplikacje często też. Jedyną rzeczą ,która mnie pozytywnie zaskoczyła jest internet bo naprawdę przy niskim pakiecie działa bez żadnych problemów. Ogólnie dał bym temu telefonowi 4/10

  • Parto

    L-ka to solidny telefon dla kogoś kto nie ma super-grubego portfela a chce multimedialny telefon. Są solidnie postopniowane i każdy trafi na modle dla siebie, idą nowe odświeżone L-ki i warto trochę poczekać ;)

  • Poszukiwacz

    Nie reklama LG tylko… no przecież bloog nazywa się L_ifes G_ood

  • gosc

    Najlepszym LG jest Nexus. Ogólnie ich smartfony mają fantastyczny stosunek ceny do jakości, ale na tej samej półce co Samsung czy HTC nie stoją.

  • sajko

    Ten tekst to reklama LG. “jedna słuchawka sprzedawana jest średnio co sekundę” – kretyńsko to brzmi. Tekst denny. I nic z niego nie wynika.

  • Zwierzyniec

    Kolejny sponsorowany tekst

  • Tper

    cycate