Czy Polacy pokochają 3D w domu?

lifesgoodblog.pl

lifesgoodblog.pl

Polski rynek elektroniki to bardzo złożony i delikatny organizm. Gdy w grę wchodzą nowe technologie dotyczące jednej, popularnej dziedziny, rodzi się mnóstwo pytań i wątpliwości.

Najtrudniejsze z tych pytań dotyczą reakcji potencjalnego konsumenta. Czy będzie miał ochotę sięgnąć do kieszeni i wydać nierzadko pokaźną sumę na nowość, czy może zachowa się konserwatywnie i podejdzie z rezerwą do proponowanego urządzenia czy oferty. Wszystkie te wątpliwości nabierają rumieńców, gdy zaczyna się rozmowa o 3D – technologii, która rozwija się niezwykle dynamicznie. Czy polski konsument jest gotowy na wkroczenie do świata 3D?

Czy jest co oglądać?

Spójrzmy na 3D z perspektywy polskiego rynku treści. Najwcześniej i najszybciej na trójwymiar zareagowały sieci telewizji kablowych i satelitarnych oraz dystrybutorzy filmów. Nadawcy, nie chcąc pozostać w tyle za konkurencją, natychmiast wprowadzili do swojej oferty kanał nadawany w technologii 3D.

Canal+ uruchomił oddzielne pasmo, które nadaje materiały w 3D ? są to przede wszystkim mecze piłkarskie (w tym polska liga) oraz filmy fabularne. Całość ma jeszcze charakter eksperymentalny, ale ilość nowych treści ma systematycznie wzrastać.

Canal+

Canal+

Telewizja n wypadła trochę gorzej, bo choć przygotowano pasmo o nazwie nShow 3D, to jego zawartość wygląda na przypadkową zbieraninę przeróżnych nagrań, a wartość treści jest często nikła (oglądanie przez 27 minut gadającego Kiefera Sutherlanda nie należy do szczególnych przyjemności, nawet w 3D, a samo zaoferowanie czegoś takiego widzom to zwykła kpina).

Telewizja n

Telewizja n

Cyfrowy Polsat całkowicie przespał nadejście ery 3D i zrezygnował z walki o widza w charakterystycznych okularach.

Oferta filmów w formacie Blu-ray 3D ma się zaskakująco dobrze i wybór jest już całkiem duży. Znajdują się w niej pozycje klasyczne, jak i nowości. Ich cena nie różni się już zbytnio od standardowych edycji, co może oznaczać, że dystrybutorzy nie boją się zbytnio negatywnej reakcji rynku. Lista dystrybutorów, którzy postawili na 3D, jest także obszerna, bo znalazła się na niej czołówka polskiego rynku wideo – CD Projekt, Imperial Cinepix, Kinoświat, Monolith, Sony Music oraz TiM.

Czy z trójwymiarowego punktu widzenia jest co oglądać w telewizji? Jeszcze nie, ale od razu warto przypomnieć, że podobnie startowała technologia HD. Jej początki były równie mizerne – niewiele treści, a jakość także pozostawiała wiele do życzenia. Jednak z biegiem czasu wysoka rozdzielczość na stałe trafiła pod polskie strzechy.

Czy jest na czym oglądać?

Trawestując znane powiedzenie naszych drogich przodków: Telewizorów 3D ci u nas dostatek. Półki sklepowe uginają się pod ofertą wszystkich liczących się producentów. Nawet marki, które cenią się niezwykle wysoko (Panasonic, Loewe, Sharp), sprzedają swoje produkty w Polsce. Liderami rynku modeli 3D są LG oraz Samsung, których oferta jest najszersza i najbardziej pasuje do możliwości finansowych Jana Kowalskiego. Warto podkreślić, że pod względem technologicznym Polska nie jest spychana do getta i wszystkie nowinki, zwłaszcza tak istotne jak 3D, stosunkowo szybko do nas trafiają.

Jeśli przyjrzeć się kategoriom sprzętowym na Allegro, to liczba ofert telewizorów reklamowanych jako 3D jest już całkiem spora. Oczywiście nie jest ona tak duża, jak w przypadku modeli plazmowych czy LCD, ale jest dowodem, że realne zainteresowanie takim sprzętem istnieje i dość szybko rośnie.

Allegro.pl

Allegro.pl

Czy Jan Kowalski i Anna Kowalska chcą 3D?

Polak to bardzo specyficzny konsument. Często nie ma sensu oceniać jego siły zakupowej poprzez zaglądanie do portfela. Gdy go nie stać, to rusza po kredyt. Z drugiej strony, cechujemy się dużą ostrożnością i poddajemy sile przyzwyczajeń. Ciężko nas przekonać do czegoś nowego, a krytykanctwo i nieufność często stają nam samym na przeszkodzie do poznania czegoś nowego. Gdy jednak przełamiemy te bariery, to bardzo łatwo przekonać nas do zakupu.

Bardzo często kluczem do naszych portfeli jest cena. Nie lubimy płacić dużo i często producenci muszą szukać sposobów na obniżenie kosztów zakupu. Doskonałym przykładem takiego działania jest strategia LG, która polega na rezygnacji z produkcji modeli z okularami migawkowymi i postawieniu na technologię okularów pasywnych. Technologia ta jest nie tylko tańsza (np. okulary kosztują nie więcej niż 30 zł), ale także zapewnia zauważalnie lepszą jakość obrazu.

Ponownie odwołam się do przykładu z technologią HD. Gdy się pojawiła, rynek zareagował błyskawicznie, a klienci niemal równie szybko. Każdy chciał mieć telewizor wysokiej rozdzielczości. Nawet gdy było to kilka cali za kilkaset złotych.

Liczby nie kłamią

Jerzy Hoffman kręci film w technologii 3D. Hoffmana można kochać lub nienawidzić, ale skoro inwestorzy filmowy postawili na 3D, to znaczy, że oczekują wysokiego zainteresowania produkcją. Sprzedaż telewizorów 3D także cieszy się tendencją wzrostową. Według danych sklepu NEO24.pl rośnie ona wręcz lawinowo. Był taki moment, gdy w stosunku lipiec-sierpień 2010 sprzedaż wzrosła o 100%, a ceny spadły o 10%. Przez następny rok sprzedaż utrzymywała się, nawet mimo kryzysu.

A co będzie, gdy nadejdą mistrzostwa EURO 2012? Możemy sobie wyobrazić polskiego kibica, który nie będzie chciał obejrzeć meczu w 3D? Moim zdaniem jest to niemożliwe!

Kategoria posta: Technologie 3D

Tagi: 3D, 3D TV, 3D w Polsce, technologie 3D

  • Marek

    Wydaje mi się że wiele osób będzie oglądało itak 2d a 3d kupi sobie jako “opcja dodatkowa” dająca duże możłiwości.

  • mati

    3D dopiero tak naprawdę się rozkręca, myśle, że na chwilę obecną problemem jest mała ilość źródeł sygnału 3D, niektorzy producenci dają dlatego opcję konwersji z 2d do 3d jak dla przykładu w tej technologii cinema 3d

  • kamil

    no własnie czy jest co oglądać, tak jak napisał mati, nawet jeżeli nie ma to jest konwersja z 2d do 3d i to załatwia temat, a oprócz tego można kupić sobie jakies BR 3D i jak jakieś filmy się pojawią (niestety to można na palcach policzyć :/ )

  • michał

    ja sam chęteni bym kupił taki telewizorek 3D, jak chciałbym mieć takie 47″ :) przydałby się jakiś konkurs w którym możnaby było wygrać takie cudo